Black Friday- Når Danmark ser sort

Black Friday - eller rettere Black Week som det efterhånden er blevet.

På bare fem år har vi danskere taget denne vanvittige amerikanske tradition til os. For amerikanerne er det en national fridag, som efterfølger deres traditionelle Thanksgiving. I Danmark er det ikke en national fridag, men eftersom shopping vist godt kan betegnes som en nationalsport herhjemme, er Black Friday hurtigt blevet en populær dag til at klare årets juleindkøb til billige penge. 

Læs også om eventen Fair Friday, som er vores modsvar til forbrugsfesten Black Friday

1,94 milliader danske kroner

Black Friday er årets største shoppingdag. Baseret på Dankort-tal fra Nets ses det, at omsætningsrekorden tilhører Black Friday 2017. Sidste år, altså i 2018, landede dagen på 1,94 mia kr, hvilket faktisk er et lille fald på 8 % i forhold til rekordåret. 

Men er Black Friday så ikke aftagende? Ikke nødvendigvis, for hos QuickPay, som håndterer netbutikkernes betalinger, så man at Black Friday fortsatte hen over weekenden ligesom det også blev skudt igang tidligere. Sammenlignet med en almindelig weekend var der ca. dobbelt så mange transaktioner den følgende lørdag og søndag end en normal lørdag og søndag. 

Dertil har fænomenet Cyber Monday også meldt sit indtog, så mon ikke hele shopping euforien endnu ikke har nået sit højeste.   

Den store markedsføringsmaskine er smurt

Hvem der vinder på sådan et fænomen findes der ikke et helt entydigt svar på, men mon ikke vi hurtigt kan blive enige om, at virksomhederne ikke gør det for kunders skyld ej heller uden at tjene penge?

Flere måneder i forvejen sidder virksomhedsejere, markedsføringschefer, digitale eksperter og annoncehajer sammen for at planlægge virksomhedernes tilbud, kampagner og budgetter. Intet er overladt til tilfældighederne.

Det betyder ikke, at vi kunder ikke også vinder, men hvis vi køber mere, end vi har brug for, har vi så egentlig vundet?

Og værst af alt vidner de vilde nedsættelser og rabatter om en forretningsmodel, hvor der enten produceres for alt meget, eller hvor varer sælges til alt for høje normalpriser, der skal finansiere overdreven markedsføring. Ofte kan begge scenarier selvfølgelig også gøre sig gældende.

Miljøet er den store taber  

En ting er dog sikkert. Miljøet og vores alle sammens fantastiske jordklode er under pres og begivenheder som Black Friday, Cyber Monday og traditionelle lagersalg får det værste frem i os og motiverer til overforbrug. Det overforbrug er med til at lægge yderligere pres på jordens ressourcer.

Af samme grund deltager Danish Fair Fashion ikke i Black Friday. Vi tror på fair priser året rundt. Ligesom vi tror på fair arbejdsforhold og fair forbrug af jordens ressourcer.

Derfor vil vi også gerne invitere til en klogere fredag med fokus på klogt forbrug og hvordan vi når derhen. Vi kalder det Fair Friday.

Vores Fair Friday er en event, hvor du har mulighed for at fordybe dig, frem for at forbruge og forgælde dig. 

Mød 3 spændende kvinder; en modeblogger, en psykolog og en af vores egne stiftere, som kommer med hver deres indgangsvinkel til forbrug og bæredygtighed. 

Læs mere om Fair Friday eventen.

Tallene ovenfor stammer fra en artikel hos FDIH.